Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

12 WAKTU MUSTAJAB UNTUK BERDOA



“Dan Tuhanmu berfirman : “Berdoalah kepadaKu, nescaya akan ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina.”
Surah al-Mu'min : 60


Selain usaha dan tawakal, doa ialah satu-satunya cara untuk mencapai sesuatu hajat. Ada waktu-waktu tertentu paling mustajab untuk berdoa kepada ALLAH s.w.t. Di antaranya ialah:

*Semasa Lailatul-Qadar.
*Ketika hujan turun

*Ketika memulakan dan setelah selesai solat.

*Ketika menghadapi barisan musuh di medan peperangan.
*Di tengah malam.
*Di antara azan dan iqamah.

*Ketika sujud dalam solat.

*Ketika iktidal akhir dalam solat.
*Ketika khatam (tamat) membawa 30 Juz al-Quran.
*Sepanjang malam, paling utama sepertiga awal dan sepertiga akhir (waktu sahur).

*Malam Jumaat dan sepanjang hari Jumaat kerana mengharapkan bersua dengan saat ijabah (diperkenankan doa) yang terletak di antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat.
*Di antara waktu zuhur dan asar dan antara waktu asar dan maghrib.



Berdoalah, sesungguhnya doa adalah senjata mukmin. Dengan senjata itulah Nabi Allah Nuh AS terselamat, kaumnya yang kafir tenggelam dalam taufan. Dengan senjata itulah Nabi Allah Musa AS terselamat dari kezaliman Firaun. Dengan senjata itulah nabi Allah Salleh AS terselamat dan kaum Tsamud binasa. Dengan senjata itulah Nabi Allah Hud AS berjaya dan kaum Aad kecundang. Dengan senjata itulah Nabi Muhammad SAW menempa kejayaan gemilang dan kaum musyrikin penentangnya tersungkur. Dengan senjata itulah bangsa Rom dan Parsi di kalahkan oleh para sahabat Baginda.
Wallahu’alam.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails