Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Tujuan Dugaan Allah swt Kepada HambaNYA..

Ya Allah,kenapa berat sekali dugaan yang Engkau berikan kepadaku Ya Allah..
Apa dosaku sehingga aku diuji sehebat ini..
Aku tidak tahan Ya Allah..aku tidak sanggup lagi Ya Allah..



Mungkin sahabat sahabiah sekalian pernah terdetik sebegini dalam hati tatkala diri dilanda badai ujian..berbagai ujian yang Allah swt uji ke atas umatNya seperti harta, kehilangan nyawa dan sebagainya..Namun..pernahkah kalian semua berfikir,apa hikmah di sebalik semua ujian2 ini?..

  • Untuk membersihkan dan memilih, yang mana orang mukmin yang sejati dan yang mana orang2 munafik
  • Untuk mengangkat darjat dan menghapuskan dosa
  • Untuk menguji sejauh mana ketaatan dan kesabaran hambaNya
  • Untuk membentuk dan mendidik keperibadian manusia, sehingga menjadi umat yang berbudi tinggi
  • Sebagai latihan..supaya manusia terbiasa menerima berbagai ujian, dengan demikian akan bertambah kesabaran, kuat cita-cita dan tetap pendirian..
firman Allah swt dlm surah Albaqarah ayat 286
"Allah swt tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
daripada ayat di atas..ketahuilah bahawa Allah swt itu tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang di luar kemampuan kita..betapa sayangnya Allah swt kepada hambaNya..
tetapi kita asyik mengeluh, merungut dan berputus asa..sedangkan Nabi Muhammad saw diuji dengan ujian yang lebih hebat dari kita..namun Baginda tetap bersabar..

Di mana pertolongan Allah swt? ketahuilah bahawa pertolongan Allah swt itu dekat selagi kamu berpegang pada Agama dan Bersabar dengan segala ujian..(Albaqarah:214)

"Aku minta kepada Allah swt setangkai bunga segar namun diberiNya aku kaktus yang berduri. Aku minta rama-rama, diberiNya aku seekor ulat. Aku kecewa dan sedih, tapi tetap bersabar.. Namun tidak lama kemudian kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu menjadi rama-rama yang begitu cantik..Rupanya begini cara Allah swt mengasihi dan mendidik hambaNya"


21 comments:

terima kasih. Amat bermanfaat smua blog pn. Alhamdulillah. Blh x nk share?

Anonymous
December 21, 2010 at 9:02 PM comment-delete

terima kasih.. sy pn bnyk masalah di usia yg muda ini.. namun ada hikmah rupanya di sebalik semua ini.. :-)

Anonymous
January 2, 2013 at 9:24 PM comment-delete

ada yang mau cloud storage gratis ga pake ribet? ini ada COPY.COM Dropbox Box.com cloud storage with UNLIMITED GB Storage: https://copy.com?r=fmvTyw

Anonymous
July 7, 2013 at 2:10 AM comment-delete

Mengarut. Allah tidak habis2 memberi aku kesengsaraan, kemiskinan dan memikul hutang yang berat. Di mana kah Allah bila aku dilanda musibah? Dia tidak habis2 memberi aku kesengsaraan tetapi sedikit saje kebahagian yang dia beri kan kepada ku. Aku menangis selalu mengenang kan nasib hidup aku yg sentiasa malang dan penuh dgn kesengsaraan. Aku selalu sedekah masjid, sedekah kepada pengemis tetapi nasib hidup ku tidak ubah2 jugak dan masih lagi didalam kesengsaraan. Sekarang ini aku dilanda beban yang amat sangat dan tidak boleh ku selesai kan. Allah itu kejam zalim dan sentiasa mempermain2 kan nasib hidup ku ini. Allah tu Buta.

Anonymous
March 14, 2015 at 6:12 PM comment-delete

Dari aku lahir sampai lah skg, hidup aku tak habis2 dikhianat oleh orang2 yang pernah aku tolong. Allah cakap senang tapi yg tanggung beban itu aku manusia biasa yang miskin hina. Aku dilanda hutang yg banyak dan tak mampu aku bayar gara2 menolong ni kawan yang perangai lebih teruk dari binatang yg menganiyai dan khianat aku. Aku tak mampu membayar hutang yg sungguh berat ini memandangkan keadaan aku dan keluarga ku yg miskin hina. Besok dan minggu yg akan datang ini, seperti biasa Allah akan memberi kan ku kesengsaraan, kemiskinan, penderitan yg amat sangat di dalam hidup ku. Hidup aku tidak pernah senang, tidak pernah benar2 bahagia. Sampai aku mati aku akan dibeban dgn hutang2 kerana menolong orang2 yg perangai legih teruk dari seekor babi. Dimana kah Allah bila aku dilanda beban hutang dan penderitan yg amat sangat didalam hidupku? Allah buat bodoh je seperti biasa membuta kan diri dia bila aku berdoa dan menangis didalam kesengsaraan mengenangkan nasib hidup aku yg malang ini.Dah bertahun2 aku menangis doa kan kepada Allah untuk memberi aku kebahagian dan mengubah kan nasib hidup ku ini tetapi Allah tak habis2 memberi aku kesengsaraan. Skg Allah pulak memberi kan aku masalah hutang yg berat yg tidak boleh aku selesai kan. Hidup aku dah lah penuh dgn hutang, ni lagi pulak hutang yg lebih berat dan dasyat melanda hidup aku pulak. Kepala Buto sama kau la Ya Allah!

Anonymous
March 15, 2015 at 10:51 AM comment-delete

Aku dulu kerja keras titis kan air peluh utk menolong keluarga ku. Aku setiap minggu sedekah masjid sedekah pengemis. Tapi Allah beri kan aku rezeki tak seberapa malah dia beri kan aku byk lagi kesengsaraan dan hutang yg banyak. Skg hidup ku di landa hutang beban yg berat kerana aku kena aniyai dgn ni anak sundal pukimak sial. Dimana kah keadilan mu Ya Allah? kau ckp kau ni Tuhan yg adil dan pengasih tapi aku anggap kau Tuhan yg kejam dan zalim tak habis2 kasi hidup aku sengsara. Bila aku dilanda hutang yg berat ni kau buat bodoh. Buto lah Ya Allah!

Anonymous
March 15, 2015 at 11:47 AM comment-delete

bwk mengucap

December 3, 2015 at 10:53 AM comment-delete

Benar...mengucap..bertenang..
Apabila saya baca pengkisahan yang dituliskan oleh saudara anonymous ni..hampir sama apa yang melanda diri saya sendiri..in shaa allah..bawa bertenang dan mengucap..ada hikmah atas semua yang berlaku..perkara yang hampir sama telah saya hadapi dan masih lagi harungi..saya telah diisytiharkan muflis oleh pihak bank kesan dari isu dan perihal yang kurang lebih sama...bertenang..sikit sahaja yang saudara anonymous hadapi ni..

March 19, 2016 at 1:06 AM comment-delete

Benar...mengucap..bertenang..
Apabila saya baca pengkisahan yang dituliskan oleh saudara anonymous ni..hampir sama apa yang melanda diri saya sendiri..in shaa allah..bawa bertenang dan mengucap..ada hikmah atas semua yang berlaku..perkara yang hampir sama telah saya hadapi dan masih lagi harungi..saya telah diisytiharkan muflis oleh pihak bank kesan dari isu dan perihal yang kurang lebih sama...bertenang..sikit sahaja yang saudara anonymous hadapi ni..

March 19, 2016 at 1:12 AM comment-delete

Kita semua hadapi masalah begini..sy pun tak kurang juga. Mmg sy rasa tertekan..tapi saya ingat Allah..Allah bg ujian kepada sesiapa yg boleh hadapi..Allah maha perancang. Allah bg ujian tu ada hikmahnya. Bersabarlah. Sy pun mcm sedara jgak..dah bertahun tahun begini. Jgn kita sangka buruk pada Allah. Redolah..sabarlah..blk lah ke pangkal jln. Walau bertimpa timpa ujian..kita tenang bila kita redo. Insya Allah masalah kita satu persatu selesai. Yakin pada Allah.

July 16, 2016 at 12:32 PM comment-delete

Kita semua hadapi masalah begini..sy pun tak kurang juga. Mmg sy rasa tertekan..tapi saya ingat Allah..Allah bg ujian kepada sesiapa yg boleh hadapi..Allah maha perancang. Allah bg ujian tu ada hikmahnya. Bersabarlah. Sy pun mcm sedara jgak..dah bertahun tahun begini. Jgn kita sangka buruk pada Allah. Redolah..sabarlah..blk lah ke pangkal jln. Walau bertimpa timpa ujian..kita tenang bila kita redo. Insya Allah masalah kita satu persatu selesai. Yakin pada Allah.

July 16, 2016 at 12:33 PM comment-delete

Astaghfirullah

August 1, 2016 at 9:31 PM comment-delete

Astaghfirullah...saudara2 bwk mngucap ya...saudara dbesar kn kkurangan ilmu agama yaa..jgn begitu...

August 1, 2016 at 9:39 PM comment-delete

Saudara maki hamun allah swt...bimbang nnt allah gelap kn hati cik ..sbb tu cik jd begini...

August 1, 2016 at 9:40 PM comment-delete

Astaghfirullah...saudara2 bwk mngucap ya...saudara dbesar kn kkurangan ilmu agama yaa..jgn begitu...

August 1, 2016 at 9:42 PM comment-delete

Astarafirullah..bwk mengucap ..tiap2 org x lari dari masaalah sesuai dgn kesangupan..allah taala tdk akan membeban kan seseorg melebihi had..percayalah amalkan salawat dan istifar..satu persatu allah akan singkap percayalah sebesar manapun masalah kesulitan kita allah lagi maha besar lagi maha berkuasa..utk mengubah nasib kita..kerana allah berada dlm prangsaka kita terhadapnya

December 5, 2016 at 5:56 PM comment-delete

Saya pn byk utang..dlu sy mengeluh jgk..tp sy amalkn zikir,selawat,doa tiap2 hari..Alhamdulillah utang berkurang sikit2..Allah nk tgk kite sabar ke x.

March 8, 2017 at 10:32 PM comment-delete

Selamat sejahtera dan salam satu malaysia .saya ni seorang katholik bernama peter.masalah saya ni sama macam saudara saudara diatas yg marah dengan tuhan sehingga boleh mengatakan allah tu buta.Kalau mereka bercakap didepan saya mesti kena sepak dgn saya.tidak anda tahu kesabaran itu adalah separuh dari iman.allah tu pencipta kita dan dialah segala gala nya.dialah maha mendengar dan maha mengetahui.perkataan dlm blog ni membuatkan saya menangis dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada allah kerana memilih saya untuk memberikan ujian.perkatannya berbunyi begini ' saya minta bunga tetapi allah memberi kaktus dan meminta rama rama tetapi diberi ulat.dan seterusnya....ayat ni dah cukup power untuk mengajar utk bersabar.saya ni mangsa sihir teruk teruk sampai jadi pengemis.hari hari makan maggi.dari kereta camry tukar kepada motosikal dan hari ini saya berjalan kaki kalau nak kemana.rumah hampir dilelong.sebab apa ini berlaku kepada saya?jawapannya ialah saya lupa allah bila dalam kemewahan.begitu boros.sekarang utk RM30 saya terpaksa berjalan kaki selam satu jam.terima kasih tuhan.kepada saudara yg marah kepada allah kalau boleh mintta ampun kepadanya dan lebihkan membaca surah al waaqiah.semoga boleh membuka pintu rezeki anda.sekian

March 21, 2017 at 12:03 AM comment-delete

Semalam .....saya seorang juruteknik kapal terbang,
Hari ni..... saya seorang pengemis,,
Esok ....cuma dia sahaja yang menentukan....

March 21, 2017 at 1:36 AM comment-delete

Asalammualaikum.

October 25, 2017 at 7:54 AM comment-delete

Sya dah berkali kali memohon kepada allah berdoa kepada allah....tapi wajah sesorg wanita itu ttp ada dgn sya..tapi sya sudh beristri...dan ada dua orag anak...trus trg sya ckp bila sya mndekat kn dri sya dgn istri sya...tiada lagsung kasi syg....cuma sya mnjlnkn. Taggugjwab sya sebagai seorg suami.......tapi kebhgiaan itu tidak sya dapt dugaa kenpa allah bagi sya seseorg muncul dlm hidup sya yg blh di ktakan......bahagia bila bersama wanita itu....dan bila sya jumpa wanita itu sya terasa tulg rusuk sya sakit...tiap kali jumpa wanita itu.....dan sehingga sekrg sya tidak mengetahuinya...sya hanya mampu redah dan menyerah dri kepada allah swt...dalam istkhara sya hanya waja wanita itu yg datag bkn istri sya.....ada kh yg blh membantu sya....

October 25, 2017 at 8:02 AM comment-delete
Related Posts with Thumbnails