Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Tujuan Dugaan Allah swt Kepada HambaNYA..

Ya Allah,kenapa berat sekali dugaan yang Engkau berikan kepadaku Ya Allah..
Apa dosaku sehingga aku diuji sehebat ini..
Aku tidak tahan Ya Allah..aku tidak sanggup lagi Ya Allah..



Mungkin sahabat sahabiah sekalian pernah terdetik sebegini dalam hati tatkala diri dilanda badai ujian..berbagai ujian yang Allah swt uji ke atas umatNya seperti harta, kehilangan nyawa dan sebagainya..Namun..pernahkah kalian semua berfikir,apa hikmah di sebalik semua ujian2 ini?..

  • Untuk membersihkan dan memilih, yang mana orang mukmin yang sejati dan yang mana orang2 munafik
  • Untuk mengangkat darjat dan menghapuskan dosa
  • Untuk menguji sejauh mana ketaatan dan kesabaran hambaNya
  • Untuk membentuk dan mendidik keperibadian manusia, sehingga menjadi umat yang berbudi tinggi
  • Sebagai latihan..supaya manusia terbiasa menerima berbagai ujian, dengan demikian akan bertambah kesabaran, kuat cita-cita dan tetap pendirian..
firman Allah swt dlm surah Albaqarah ayat 286
"Allah swt tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
daripada ayat di atas..ketahuilah bahawa Allah swt itu tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang di luar kemampuan kita..betapa sayangnya Allah swt kepada hambaNya..
tetapi kita asyik mengeluh, merungut dan berputus asa..sedangkan Nabi Muhammad saw diuji dengan ujian yang lebih hebat dari kita..namun Baginda tetap bersabar..

Di mana pertolongan Allah swt? ketahuilah bahawa pertolongan Allah swt itu dekat selagi kamu berpegang pada Agama dan Bersabar dengan segala ujian..(Albaqarah:214)

"Aku minta kepada Allah swt setangkai bunga segar namun diberiNya aku kaktus yang berduri. Aku minta rama-rama, diberiNya aku seekor ulat. Aku kecewa dan sedih, tapi tetap bersabar.. Namun tidak lama kemudian kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu menjadi rama-rama yang begitu cantik..Rupanya begini cara Allah swt mengasihi dan mendidik hambaNya"


6 comments:

terima kasih. Amat bermanfaat smua blog pn. Alhamdulillah. Blh x nk share?

Anonymous
December 21, 2010 at 9:02 PM comment-delete

terima kasih.. sy pn bnyk masalah di usia yg muda ini.. namun ada hikmah rupanya di sebalik semua ini.. :-)

Anonymous
January 2, 2013 at 9:24 PM comment-delete

ada yang mau cloud storage gratis ga pake ribet? ini ada COPY.COM Dropbox Box.com cloud storage with UNLIMITED GB Storage: https://copy.com?r=fmvTyw

Anonymous
July 7, 2013 at 2:10 AM comment-delete

Mengarut. Allah tidak habis2 memberi aku kesengsaraan, kemiskinan dan memikul hutang yang berat. Di mana kah Allah bila aku dilanda musibah? Dia tidak habis2 memberi aku kesengsaraan tetapi sedikit saje kebahagian yang dia beri kan kepada ku. Aku menangis selalu mengenang kan nasib hidup aku yg sentiasa malang dan penuh dgn kesengsaraan. Aku selalu sedekah masjid, sedekah kepada pengemis tetapi nasib hidup ku tidak ubah2 jugak dan masih lagi didalam kesengsaraan. Sekarang ini aku dilanda beban yang amat sangat dan tidak boleh ku selesai kan. Allah itu kejam zalim dan sentiasa mempermain2 kan nasib hidup ku ini. Allah tu Buta.

Anonymous
March 14, 2015 at 6:12 PM comment-delete

Dari aku lahir sampai lah skg, hidup aku tak habis2 dikhianat oleh orang2 yang pernah aku tolong. Allah cakap senang tapi yg tanggung beban itu aku manusia biasa yang miskin hina. Aku dilanda hutang yg banyak dan tak mampu aku bayar gara2 menolong ni kawan yang perangai lebih teruk dari binatang yg menganiyai dan khianat aku. Aku tak mampu membayar hutang yg sungguh berat ini memandangkan keadaan aku dan keluarga ku yg miskin hina. Besok dan minggu yg akan datang ini, seperti biasa Allah akan memberi kan ku kesengsaraan, kemiskinan, penderitan yg amat sangat di dalam hidup ku. Hidup aku tidak pernah senang, tidak pernah benar2 bahagia. Sampai aku mati aku akan dibeban dgn hutang2 kerana menolong orang2 yg perangai legih teruk dari seekor babi. Dimana kah Allah bila aku dilanda beban hutang dan penderitan yg amat sangat didalam hidupku? Allah buat bodoh je seperti biasa membuta kan diri dia bila aku berdoa dan menangis didalam kesengsaraan mengenangkan nasib hidup aku yg malang ini.Dah bertahun2 aku menangis doa kan kepada Allah untuk memberi aku kebahagian dan mengubah kan nasib hidup ku ini tetapi Allah tak habis2 memberi aku kesengsaraan. Skg Allah pulak memberi kan aku masalah hutang yg berat yg tidak boleh aku selesai kan. Hidup aku dah lah penuh dgn hutang, ni lagi pulak hutang yg lebih berat dan dasyat melanda hidup aku pulak. Kepala Buto sama kau la Ya Allah!

Anonymous
March 15, 2015 at 10:51 AM comment-delete

Aku dulu kerja keras titis kan air peluh utk menolong keluarga ku. Aku setiap minggu sedekah masjid sedekah pengemis. Tapi Allah beri kan aku rezeki tak seberapa malah dia beri kan aku byk lagi kesengsaraan dan hutang yg banyak. Skg hidup ku di landa hutang beban yg berat kerana aku kena aniyai dgn ni anak sundal pukimak sial. Dimana kah keadilan mu Ya Allah? kau ckp kau ni Tuhan yg adil dan pengasih tapi aku anggap kau Tuhan yg kejam dan zalim tak habis2 kasi hidup aku sengsara. Bila aku dilanda hutang yg berat ni kau buat bodoh. Buto lah Ya Allah!

Anonymous
March 15, 2015 at 11:47 AM comment-delete
Related Posts with Thumbnails