Salam ziarah buat semua sahabat-sahabat seperjuangan. Moga-moga dengan sedikit perkongsian ini, akan mengeratkan lagi ukhuwah kita. InsyaALLAH.Jiwa umat Islam tidak harus kecewa menyaksikan kekalahan. Biarkan kekalahan menjadi penggerak perjuangan, bukan kemenangan yang kita hendak, tapi kebenaran yang kita tuntut. Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Tujuan Dugaan Allah swt Kepada HambaNYA..

Ya Allah,kenapa berat sekali dugaan yang Engkau berikan kepadaku Ya Allah..
Apa dosaku sehingga aku diuji sehebat ini..
Aku tidak tahan Ya Allah..aku tidak sanggup lagi Ya Allah..



Mungkin sahabat sahabiah sekalian pernah terdetik sebegini dalam hati tatkala diri dilanda badai ujian..berbagai ujian yang Allah swt uji ke atas umatNya seperti harta, kehilangan nyawa dan sebagainya..Namun..pernahkah kalian semua berfikir,apa hikmah di sebalik semua ujian2 ini?..

  • Untuk membersihkan dan memilih, yang mana orang mukmin yang sejati dan yang mana orang2 munafik
  • Untuk mengangkat darjat dan menghapuskan dosa
  • Untuk menguji sejauh mana ketaatan dan kesabaran hambaNya
  • Untuk membentuk dan mendidik keperibadian manusia, sehingga menjadi umat yang berbudi tinggi
  • Sebagai latihan..supaya manusia terbiasa menerima berbagai ujian, dengan demikian akan bertambah kesabaran, kuat cita-cita dan tetap pendirian..
firman Allah swt dlm surah Albaqarah ayat 286
"Allah swt tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
daripada ayat di atas..ketahuilah bahawa Allah swt itu tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang di luar kemampuan kita..betapa sayangnya Allah swt kepada hambaNya..
tetapi kita asyik mengeluh, merungut dan berputus asa..sedangkan Nabi Muhammad saw diuji dengan ujian yang lebih hebat dari kita..namun Baginda tetap bersabar..

Di mana pertolongan Allah swt? ketahuilah bahawa pertolongan Allah swt itu dekat selagi kamu berpegang pada Agama dan Bersabar dengan segala ujian..(Albaqarah:214)

"Aku minta kepada Allah swt setangkai bunga segar namun diberiNya aku kaktus yang berduri. Aku minta rama-rama, diberiNya aku seekor ulat. Aku kecewa dan sedih, tapi tetap bersabar.. Namun tidak lama kemudian kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu menjadi rama-rama yang begitu cantik..Rupanya begini cara Allah swt mengasihi dan mendidik hambaNya"


3 comments:

terima kasih. Amat bermanfaat smua blog pn. Alhamdulillah. Blh x nk share?

Anonymous
December 21, 2010 at 9:02 PM comment-delete

terima kasih.. sy pn bnyk masalah di usia yg muda ini.. namun ada hikmah rupanya di sebalik semua ini.. :-)

Anonymous
January 2, 2013 at 9:24 PM comment-delete

ada yang mau cloud storage gratis ga pake ribet? ini ada COPY.COM Dropbox Box.com cloud storage with UNLIMITED GB Storage: https://copy.com?r=fmvTyw

Anonymous
July 7, 2013 at 2:10 AM comment-delete
Related Posts with Thumbnails