Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Camane ye..Kalau kite TerrrJatoh Chenta??



Sebagai manusia..kita mmg xleh lari dr perasaan cinta. semua org yg berakal dan normal pasti akan mengalaminya kerana ini sudah menjadi fitrah manusia.. tapi masalahnye adalah bagaimana cara kita nak menyingkapi dan meraikan perasaan tersebut agar kita tdk terjebak dalam cinta yg berlandaskan nafsu semata2.

Ketelusan kita mengendalikan diri menentukan kualiti iman kita dikala kita sedang jatuh cinta..kerana ujian perasaan termasuk dalam senarai ujian yang cukup berat..
habis tu..mcmana cara kita nk menyingkapinya?




first and foremost!

1. Say no to dating
kalau kite tgk dating ni dah jadi perkara biasa dlm fenomena kapel zaman serba canggeh ni.. tapi..dalam Alquran jelas disebutkan "Jangan Mendekati Zina" AlIsra' 32, even dekat seinci pun xboleh..kenapa Allah swt melarang kite buat begitu?apa hikmahnye? sebab..dari sekecil2 hal yang mendekati zina itu akhirnya terjadilah zina yang besar dan berat..Subhanallah..sayangnya Allah swt pada kita..alhamdulillah=)

2.Sampaikanlah Dengan Jujur
Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, lebih baik kita sampaikan perasaan kita dan kemudian perasaan tersebut mestilah dibingkaikan dalam syariat Islam. Bahkan dalam Islam tidak melarang seseorang wanita menyampaikan perasaanya kepada seseorang lelaki. Kalau kita singkap kembali sejarah Nabi, pernah terjadi seorang wanita datang bertemu Baginda dengan hasrat utk menikahi Baginda.Dalam hal tersebut, Baginda x menghukumnya tapi menanganinya dengan bijak.
Masalahnye adakah mungkinkita nak menikah dgn orang yg belum kite kenal betul2 peribadinya?
kalau kite tgk, istilah perkenalan dalam Islam adalah "ta'aruf". dalam proses ni, dipertemukan antara lelaki dan wanita yang didampingi oleh murabbi. inilah masanya seseorang menyampaikan niat dan kemudian memperkenalkan peribadi masing2 dgn segala kekurangan dan kelebihannya. Dalam hal ini Kejujuran diperlukan untuk menyampaikan apa yang seadanya pada diri kita. Jikalau keduanya saling bersetuju untuk menerima diri masing2 maka langkah selanjutnya adalah tawakkal.
Di sinilah keimanan kita benar2 diuji. Sejauh manakah tawakkal kita terhadapNya..

3. Pasrahkan semua kepada Allah swt
kadang2 x mudah bg kita utk menyampaikan maksud hati, apalagi kalau alasannya belum bersedia, atau bagi akhwat mungkin malu untuk meluahkan..bimbang dikatakan orangs sekeliling.."perigi cari timba"..wat d heck. klu iye pun cara yang halal ape salahnya kan.watever la..
anyhow, the 1 and only solution is dekatkan diri pada Allah swt. Mohonlah jikalau si dia baik untuk kita maka mohonlah agar dipermudahkan segala urusan tersebut supaya tidak tersasar dari syariat Islam. Dan jika si dia tidak baik atau tidak seswai maka mohonlah dijauhkan..dibuangkan si dia dari ingatan kita jauh2 supaya dapat mengelakkan zina hati..
perbanyakkan amalan2 yang dapat mendekatkan diri kita padaNya, hingga cinta kita padaNya tidak tertewas oleh sesiapa dan apapun..Dialah yang Maha Pencipta, Dialah yang Menggenggam hati kita..Kerana itu kepadaNya jugalah kita serahkan segala urusan..mengadu dan mengembalikan perasaan kita..



::.Cinta itu suci ia tidak boleh dinodai dengan kemaksiatan, tetapi perlu diraikan dalam redhaNYa.::

Ucapkanlah doa dgn penuh hikmah apalagi pada 2/3 malam..
InsyaAllah akan terasa betapa besar cinta kite kepadaNya dan xkan terkalah oleh apepun..wallahu'alam

1 comments:

susah juga nak jawab soalan ni kalau tak ada pengalaman dalam hal ini..
apa pun, mungkin boleh diamalkan doa ini
Ya Allah.... Seandainya telah engkau catatkan... Dia milikku tercipta buatku... Satukanlah hatinya dengan hatiku... Titipkanlah kebahagian antara kami.... agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan.... dia bukan miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku.... Luputkanlah ia dari ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan....

Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti.... Berikanlah aku kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...

Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang.... Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui... Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...

Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku... Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran... Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .

zahra
April 14, 2009 at 1:36 PM comment-delete
Related Posts with Thumbnails