Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Petikan Kupasan Tafsir Surah Al-Ma'un - Ustaz Hazmi Dibok




1) Allah s.w.t. menyuntik kesedaran manusia khasnya kafir quraisy dan golongan munafik tentang kefahaman betul dalam beragama. (ayat ni ada khilaf sama ada makiyyah atau madaniyyah. ada yang berpendapat perenggan pertama makiyyah dan perenggan kedua bermula fawailul madaniyyah)

2) Musyrikin quraisy mendakwa Nabi s.a.w. sebagai perosak agama warisan datuk nenek moyang mereka. Mereka merasa mereka sudah sangat beragama dengan upacara ritual menyembah berhala dari batu atau kayu yg
mereka ukir kononnya malaikat dan jin yang berada di dalam berhala tersebut yang akan menghubungkan mereka dgn Allah. Itulah yang mereka faham tentang makna agama.

3) Dalam masa yang sama, mereka sangat jahat dalam urusan-urusan lain seperti menyeleweng harta orang lain seperti anak yatim, berkasar dan mengherdik golongan marhaen seperti anak yatim, orang miskin dan sebagainya. Berbuat baik dan tidak berkhianat kpd sesama insan tidak dianggap sebagai sebahagian dari agama.

4) Inilah juga yang berlaku kpd golongan munafik. Dengan sikap cuai dan berlebih kurang terhadap suruhan agama (solat sebagai ra'sul/kepala ibadah, tiang agama), tetapi membesar-besarkan dan menunjuk-nunjuk seolah-olah mereka pencinta agama dalam masa yang sama menghalang usaha kebajikan menolong orang yg susah. Mereka memisahkan solat dan berkebajikan. Solat dianggap agama, tetapi berkebajikan bukan urusan agama.

5) Inilah berhala pemikiran atau ideologi yg bernama sekuler. Ia melahirkan orang yang mengaku beragama yang tidak sanggup menipu di siang hari berpuasa, tidak sanggup menipu bilangan tawaf ketika haji, TETAPI sanggup menipu dalam pilihanraya, sanggup menipu anggota masyarakat dengan fitnah dan propaganda, sanggup menipu duit rakyat utk kepentingan anak-beranak dan empayar kaum keluarga...

6) Inilah jua penyakit yang menimpa golongan Muslim Munafik. Menjerit kononnya hero mempertahankan kalimah Allah, tetapi merekalah yang sekian lama menyekat pelaksanaan undang2 syariat Allah. Mulut manis menabur janji, ketika kuat, amanah dikhianati, ketika lemah merayu memohon simpati.


7) Perjuangan Islam bukan semata-mata isu aqidah, tetapi luas mencakupi isu BERKEBAJIKAN, membela golongan yang tertindas,membantu orang yang susah dan sebagainya.


Ustaz Hazmi B. Dibok Al-hafiz
Pegawai Hal Ehwal Islam Kanan PIMPIN
Penasihat Sahabat Masjid (SAHAM)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails