Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Seputar Kem Bina IMEJ 2011

Kem Bina IMEJ
Pulau Poh, Tasik Kenyir
7-9 Oktober 2011

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan atas segala nikmat yang dikurniakanNya kepada kita semua.

Kem Bina IMEJ merupakan aktiviti perkhemahan saban semester yang dianjurkan oleh Pusat Islam & Pembangunan Insan (PIMPIN) dengan kerjasama Sahabat Masjid (SAHAM) UMP. Pada kali ini, ia diadakan di tapak perkhemahan Pulau Poh, Tasik Kenyir.

Kem Bina IMEJ (Iman-Mental-Emosi-Jasmani) melibatkan beberapa orang staf PIMPIN, ahli Sahabat Masjid dan terbuka kepada seluruh warga UMP. Alhamdulillah, kerana kali ini kem ini juga disertai oleh International Students.

Antara objektif kem ini adalah:
1) Menguji kekuatan mental dan fizikal para peserta
2) Membina dan merapatkan ukhwah sesama peserta dan hubungan antara mahasiswa dan staf UMP.
3) Menyemai sifat cinta terhadap makhluk ciptaan Tuhan

Peserta muslimin bergambar kenangan


Peserta muslimat tidak melepaskan peluang untuk bergambar bersama

Antara aktiviti untuk kem kali ini ialah berkayak. Aktiviti berkayak ini bermula dari tapak perkhemahan Pulau Poh sehingga ke Pulau Herba yang mengambil masa lebih daripada dua jam. Tahniah diucapkan kepada peserta yang dapat menamatkan sehingga ke destinasi. Aktiviti berkayak ini benar-benar menguji ketahanan fizikal, mental serta emosi para peserta.

Berkayak...menguji ketahanan mental dan kekuatan fizikal

Bersantai dan merehatkan minda setelah penat berkayak
lokasi: air terjun Saok



Mendahulukan solat walau apa jua keadaan

Malam kebudayaan mempamerkan bakat terpendam para peserta


Lawatan ke UniSZA

Antara komen dan feedback yang diterima dari peserta tentang kem ini ialah:

"Alhamdulillah, dengan izin Allah dapat habiskan dengan jayanya..satu program yang tenang, santai tapi berisi. dapat menghayati keindahan ciptaan Allah dan dapat berkongsi ilmu serta mengeratkan hubungan silaturrahim.."

"My Comments for this camping::Learning; Sacrifice, team work & self reflation..
Conclusion: Islam Do not forbade for fun and enjoyment, but these must be under uncertain limits mentioned by our religion. Those limits are simple and easily applicable on any activity. Alot of Thanks to Allah, that, by the platform of SAHAM, we did it perfectly. Ya Allah, We tried our best to follow ur limits durin...
g this camping, Ya Allah, please accept the hard work of organizers and participants to manage this event, please forgive us, if we fail at any instant..
Thanks to Allah and i on the behalf of international students, pay thanks to SAHAM to organize such memorable activity. Hope to c u guys in next event.."

Akhir sekali, terima kasih diucapkan kepada semua peserta yang terlibat. Terima kasih juga atas kerjasama yang diberikan. Kami dipihak urusetia memohon maaf andai ada kekurangan serta kelemahan disepanjang perjalanan kem ini.

Semoga Allah merahmati dan memberkati segala usaha ini. InsyaAllah, kita jumpa lagi untuk program yang akan datang. Barakallahulakum.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails