Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Pulang pada jalan itu (bhg 2)




“ Woi…bisinglah. Tutup radio tu. Buka pintu ni”, jerit Badrul dari luar. Dahlan terkejut dan bergegas menutup radio. Dia membuka pintu bilik perlahan-lahan.

“ Minta maaf abang”, kata Dahlan dengan wajah yang sedikit cemas.

Tanpa membalas sapaan Dahlan, Badrul terus mengumpulkan kaset-kaset yang bersepah di atas meja dan mencapai gitar di tangan Dahlan. Kaset-kaset itu dibuangnya di dalam tong sampah. Gitar kesayangan Dahlan juga dilemparnya ke dalam bilik stor. Dahlan memandang tanpa mampu berkata apa-apa.

“ Selama kami duduk kat sini, tak pernah buat bising macam ni tau. Buat malu jiran sebelah saja”, marah Badrul sambil memandang tajam ke arah Dahlan. Dahlan hanya tunduk. Hatinya terguris dengan kata-kata Badrul. Cuma air mata sahaja yang tidak mampu dikeluarkannya.Tapi…ternyata Dahlan sudah terasa hati.

Rumah sunyi sepi. Aku kehairanan. Kenapa sunyi sepi saja ni? Ke mana pula perginya Dahlan. Biasanya kalau dia nak keluar dia akan maklumkan pada aku dulu?”, bisik hati kecilku. Aku membuka pintu bilik. Kemas dan rapi. Tapi semua barang-barang Dahlan sudah tidak ada. Hanya sekeping nota ditinggalkan di atas mejaku. Aku semakin tidak sedap duduk. Apa yang sudah berlaku? Aku mengetuk pintu bilik Badrul.

“ Masuklah…Aku tengah pakai baju ni”, kata Badrul. Aku masuk dan memandang seketika ke arah Badrul.

“ Kau tahu ke mana Lan pergi. Apa yang telah berlaku sebenarnya”.Aku cuba ingin tahu. Badrul hanya diam.

“ Badrul, aku tanya kau ni. Apa yang dah berlaku”. Kali ini suaraku lebih tegas.

“ Aku marah dia sebab memekak kat dalam rumah ni. Menyanyi,buka radio kuat-kuat, main gitar. Bising kau tau. Malu kat jiran-jiran. Aku buanglah gitar dan kaset-kaset dia tu. Dia marah yang tulah rasanya”.cerita Badrul.

“ Kau ni, cuba kau buang keegoaan kau tu. Kekasaran kau tu. Budak tu baru lagi. Bukan boleh buat macam tu.Sapapun marah kalau barang kesayangannya dibuang macam tu je. Nak didik dia ke arah yang lebih baik, proses pertama kena lembut dulu. Bila kita kasar, orang tu akan lari daripada kita. Dalam al Quran jelas menceritakan pada kita. Itulah masalahnya kau tak nak faham betul-betul apa yang telah Quran jelaskan. Main sedap mulut kau je kalau nak bercakap. Ikut perasaan je kalau nak marah. Sekarang…budak tu dah lari. Apa yang nak cakap dengan akhi Haris”, marahku kali ini pada Badrul tidak mampu aku tahan. Badrul masih lagi mendiamkan diri tanpa menjawab kata-kataku.

“ Kita kena beri peluang untuk dia berubah. Bukan boleh marah-marah. Lan tupun dalam proses nak berubah. Tapi kita jangan terlalu mendesak dia. Tarbiyah ni panjang Badrul. Bukan satu dua hari tapi bertahun-tahun. Inilah ujian yang kita perlu hadapi dalam proses nak kembalikan dia ke arah yang labih baik. Kita juga manusia lemah. Sebab tulah kita perlu sama-sama perbaiki diri, nasihat menasihati. Kau faham”, kali ini nada suaraku lebih lembut.

“ Aku tahu aku silap. Sekarang tindakan kita, kita perlu cari di mana Lan pergi”.balas Badrul dengan wajah yang agak sugul. Mungkin dia sudah tahu kesilapannya.

“ Baguslah kalau kau dah sedar. Sekarang ni kita perlu sama bantu-membantu untuk bawa Dahlan ke jalan yang lebih baik. Ok….sekarang apa tindakan kita?”, tanyaku sekadar menguji.

“ Kita pergi cari Lan dan bawa balik semula ke rumah kita”,jawab Badrul.

“ Nak cari kat mana? Buat kata dia balik kampung, macam mana”, tanyaku lagi ingin menguji.

“ Kita pergi cari dia sampai kat kampung la. Aku nak minta maaf di atas kesilapanku tu pada dia. Puas hati kau”, balas Badrul.

“ Buat ikhlas kerana Allah, bukan atas sebab aku atau sesiapa sahaja. Baguslah kalau kau sungguh-sungguh macam tu sekali. Mudah-mudahan semuanya akan baik”, balasku lagi.

“ Tapi sebenarnya kita nak cari dia kat mana?”, tanya Badrul dengan suara sayu. Aku tersenyum seketika. Nampaknya Badrul memang serius.

“ Jangan kau risau, dia ada kat rumah Akhi Haris. Lepas solat Isya’, kita pergi ambil dia. Aku harap lepas ni semuanya kembali baik. Sama-sama kita Bantu Lan. Doa pada Allah itu pasti agar Allah sentiasa memberi pertolongan dan bantuan untuk kita”. Balasku sambil menepuk bahu Badrul. Badrul mengangguk tanda setuju.

Aku sedar. Pentarbiyahan ini bukan suatu yang mudah, bukan suatu yang cepat. Tapi apa yang pasti kesediaan, kesanggupan dan kesabaran itu perlu ada dalam diri kita jika kita mahu terus ditarbiyah dan mentarbiyah. Ingatlah pertolongan Allah itu pasti buat hambaNya yang sentiasa membantu agama Allah.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails