Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Let's Join Smart Circle!

“Smart Circle” merupakan satu aktiviti berkala yang menarik anjuran Sahabat Masjid di bawah kelolaan Pusat Islam dan Pembangunan Insan (PIMPIN) Universiti Malaysia Pahang (UMP). Ianya juga dikenali sebagai usrah iaitu kelompok manusia yang beriman dengan Islam  dan berusaha tolong-menolong sesama sendiri untuk memahami dan menghayati Islam, berusaha meningkatkan ilmu dan amal serta menghindari maksiat dan permusuhan.

Firman Allah mafhumnya:

"...Bertolong-tolonglah kamu membuat kebaikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan berbuat dosa dan aniaya dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras seksanya."

(Al-Maidah, 5:2)

Pembentukan usrah yang pertama dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W di rumah Al-Arqam bin Abi-Arqam. Rasulullah S.A.W mengajar mereka yang hadir setiap ayat al-Quran yang diturunkan. Baginda juga menekankan pembentukan akhlak dalam diri para sahabat melalui contoh-contoh sifat mulia nabi-nabi terdahulu yang diceritakan dalam al-Quran dan juga melalui qudwah hasanah baginda sendiri.

Credit
Pada keseluruhannya, pentarbiyyahan secara berkelompok dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W sangat berkesan dalam menyampaikan ilmu dan disambung oleh mata rantai perjuangan Islam sehingga kini.

Justeru itu, Sahabat Masjid telah mengambil inisiatif menubuhkan Smart Circle bertujuan sebagai medan tarbiyyah membentuk peribadi muslim yang soleh dan solehah yang sanggup hidup dan mati memperjuangkan Islam.

Objektif penubuhan Smart Circle ialah :
- Meningkatkan dan memantapkan kefahaman ahli usrah tentang ajaran Islam yang syumul.
- Mengukuhkan semangat ukhuwwah Islamiyyah dan memupuk semangat bertindak secara berjemaah.
- Menambahkan penghayatan Islam dan melahirkan nasa tanggungjawab terhadap Islam.
- Membentuk satu generasi yang benar-benar memahami Islam, beramal dengan ajaran Islam dan bersedia untuk memperjuangkan agama Allah S.W.T.

Smart Circle terbuka kepada semua yang bergelar mahasiswa/i muslim UMP. Ayuh sama-sama kita mendaftar untuk mengikutinya. Jangan bertangguh. Jika bukan sekarang bila lagi? Jika bukan disini dimana lagi? Jom sertai kami sekarang!



1 comments:

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

May 30, 2015 at 9:09 AM comment-delete
Related Posts with Thumbnails