Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Macam-Macam Rezeki

Allah swt kurniakan rezeki dlm pelbagai bentuk:

1. Ilmu yang luas dan bermanfaat
ilmu yang paling bernilai adalah yang dapat memberi manfaat untuk dunia dan akhirat

2.Hidayah
Hidayah atau petunjuk dari Allah swt dikurniakan kepada sesiapa sahaja yang dikehendakiNya. Dengan hidayah ini, seseorang dapat keluar dari kekufuran kepada iman., dari jahil kepada kepada berilmu.


3. Iman dan Islam
Nabi saw apabila mendengar ada orang ucapkan 'Alhamdulillah' bersyukur kepada Allah swt atas nikmat Islam, baginda lalu bersabda "Sesungguhnya kamu bersyukur kepada Allah swt atas nikmat yang sangat besar."

4.Kefahaman dalam agama
Orang yang diberi kefahaman dalam agama amat beruntung kerana ia petanda Allah mahu dia jadi lebih baik. Semakin banyak dia belajar, bukan saja semakin berilmu tapi yang lebih penting semakin tinggi kefahamannya dalam agama. Ini rezeki yang menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat.

5. Persekitaran yang baik
Kawasan kejiranan yang baik, teman sekerja dan sahabat-sahabat yang baik serta lingkungan keluarga yang baik merupakan rezeki yang tidak ternilai kerana dari situ akan terasa kebahagiaan hidup. Persekitaran yang baik juga mendorong seseorang itu mudah untuk berbuat baik dan mengumpul pahala untuk akhirat.

6.Dicukupkan Keperluan
Keperluan hidup yang mencukupi meliputi keperluan makan minum, pakaian, tempat tinggal, kenderaan, keperluan pendidikan dan sebagainya. Kadang-kadang Allah swt cukupkan walaupun seseorang itu berpendapatan sederhana saja hingga dia boleh beribadah dan jalani kehidupan dengan tenang, tidak terganggu dengan masalah-masalah yang menyempitkan dada. Ada pula yang berpendapatan tinggi tapi Allah swt sempitkan keperluannya, kerana Allah swt mahu si hamba tidak bergantung kepada benda sebaliknya bergantung bergantung kepada Allah swt semata-mata. Bagi hamba yang Allah swt cukupkan keperluannya dan diberi banyak harta, dia diberi rezeki untuk disyukuri dan dibahagi-bahagikan.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails