Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Warna Kehidupan

Watak dan Keperibadian mengikut pemilihan warna

Warna-warna kesukaan Nabi Muhammad Saw
Nabi Muhammad saw sendiri, selain memakai pakaian pelbagai warna, baginda mempunyai minat dan kesukaan tersendiri kepada warna-warna tertentu. Di antara warna-warna pakaian yang menjadi kegemaran baginda ialah :


Warna Putih

Mengenai warna putih, al-Nasa'i dan al-Hakim meriwayatkan hadis drp Samurah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya : " Pakailah pakaian yang berwarna putih kerana ia lebih suci (bersih) dan baik.."

Dari Ibnu Majah bahawa Nabi s.a.w bersabda, maksudnya : " Sebaik-baik pakaian untuk mengunjungi (Tuhan) ke masjid atau menziarahi kubur ialah berwarna putih".

Warna Hijau

Mengenai warna hijau pula, Abu Daud dan Al-Tirmizi meriwayatkan Hadis drpd Abu Rimsah (Rifa'ah): " Aku telah melihat Rasulullah s.a.w memakai dua baju berwarna hijau".

Ibnu Hajar dalam Tanbih Al-Akhbar memetik kenyataan salah seorang sahabat baginda telah berkata : "Pada hari raya kami disurh memakai pakaian berwarna hijau kerana ia lebih utama dan dihukumkan sunat. Adapaun warna hijau adalah afdhal daripada lain-lain warna sesudah putih".

Wallahu'alam..dipetik dari buku Misteri Aneh dan Ganjil Bukti Keagungan Allah swt karan Abu Thalhah Iqamuddin..nantikan sambungan seterusnya (xhabis lg cerita pasal warna ni)

p/s: warna2 di atas xde kaitan ngn mana2 pengaruh ..... =)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails