Bersama Menyemarakkan Spirit Dakwah. Islam Untuk Semua.

Hadis Minggu Ini (al-Wahnu)

“Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang kelaparan mengerumuni hidangan mereka.” Maka salah seorang sahabat bertanya,” Apakah karena jumlah kami yang sedikit pada hari itu?” Nabi saw, menjawab,”Bahkan, pada hari itu jumlah kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan, dan Allah akan mencabut ‘rasa gentar’ terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan melemparkan ke dalam hati kamu penyakit al-wahnu.”Seorang sahabat bertanya, ‘Apakah itu al-wahnu itu, ya Rasulullah?’ Rasulullah saw, menjawab, “Cinta dunia dan takut mati.”
(Hr Abu Dawud dan Ahmad)

Hadis ini merupakan satu hadis yang cukup-cukup menarik. Sebagaimana dalam khutbah jumaat sebelum ini, banyak di ceritakan mengenai al-wahnu atau "Cintakan Dunia dan Takutkan Mati". Selepas kejatuhan Khilafah Islamiyyah, negara-negara Islam yang dahulunya gah, kini berpecah menjadi beberapa negara. Masing-masing hanya mementingkan kekayaan, mengejar 'keglameran' negara tanpa menghiraukan langsung perkara berkaitan ukhrawi. Seolah-olah, umat manusia pada kali ini bekerja seperti mereka tidak akan mati padahal kematian berlaku di depan mata.

Rasuah bermaharajalela di negara-negara tersebut, dan benih-benih kezaliman, penguasa yang zalim menjadi semakin berkuasa. Kini, Umat Islam berpecah-pecah dan setiap penguasa hanya sibuk mengurusi kepentingannya sendiri, dan musuh-musuh Islam bebas menguasai setiap tanah Muslim seperti pemangsa yang menyerang mangsanya. Puak kafir dan yahudi bergembira melihat perpecahan yang berlaku di kalangan umat Islam. Sekularisme yang mereka tanam sewaktu mereka menjajah negara-negara tidak berjaya di hilangkan bahkan semakin di gunakan. Firman Allah s.w.t:

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.”
(Al-Baqarah: 120)

Dalam hadis yang kami nyatakan di atas, ada satu ungkapan yang menyebut mengenai bilangan umat Islam.

“Salah seorang sahabat bertanya,” Apakah kerana jumlah kami yang sedikit pada hari itu?” Nabi saw, menjawab,”Bahkan, pada hari itu jumlah kamu banyak sekali …”

Ini sebagai bukti bahawa di dalam Islam, jumlah bukanlah faktor yang paling penting. Kaum Muslim mencaapai kemenangan pada perang Badar, padahal jumlah pasukan Musyrikin Quraisyh lebih besar dari pasukan Muslim, tiga melawan satu. Dalam perang Yarmuk, pasukan Rom jauh lebih besar di banding kaum Muslim, tujuh lawan satu. Namun kini, keadaan menjadi sebaliknya, situasi saat ini berbalik. Populasi kaum Muslimin kini lebih dari satu trilion dan terus bertambah. Namun, angka yang ramai ini tidak berpengaruh besar. Kebanyakan Muslim hanyalah dikuasai hawa nafsu, seibarat sekawanan ternak yang tidak berakal yang hanya di manfaatkan oleh tuannya. Sekiranya kita membandingkan kita, umat Islam pada masa kini dengan umat Islam sewaktu adanya Khilafah, amat-amatlah berbeza. Umat Islam pada masa dahulu, amat-amat hebat. Qiamullail menjadi suatu yang wajib bagi umat yang dahulu, namun kini, kekayaan yang menjadi keperluan.

Andai saja kaum Muslim menyedari bahwa kematian bukanlah pengakhiran, namun sebuah permulaan, disitu tempat keadilan yang penuh rahmat dengan seksaan yang berat atau pahala yang indah. Tentulah keadaan kita yang menyedihkan ini akan berubah. Sahabat-sahabat yang di kasihi, marilah kita sama-sama mengubah diri kita menjadi orang yang lebih baik. Sesungguhnya, kematian itu pasti, hari kiamat itu pasti, syurga dan neraka juga adalah pasti. Bangkitlah wahai umat Islam, umat akhir zaman. Wallahu'alam


Taubat Seorang Hamba

Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x...
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x....
Taubatku ini...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x..
Taubatku ini...






0 comments:

Related Posts with Thumbnails